Mumsfillebabba

Lyckades faktikst göra en god panna cotta. Okej den var inte riktigt lika god som dom jag åt i Italien men ändå :-)
Det var jättelätt att göra så därför tänkte jag dela med mig av receptet. Jag serverade den med hallonsås(mosade hallon+lite strösocker) och det blev som sagt gott värre!

Antal portioner: 4
Ingredienser
1 1 st vaniljstång
3 3 dl vispgrädde
2 2 dl mjölk
0.5 0.5 dl strösocker
3 3 st gelatinblad

Gör så här

1. Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur fröna.

2. Koka upp grädde, mjölk, socker, vaniljstång och frön. Ställ kastrullen åt sidan och låt blandningen stå och dra i ca 30 minuter.

3. Blötlägg under tiden gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter. Ta upp och krama ur dem en aning och låt dem rinna av på hushållspapper.

4. Sila bort vaniljstången och koka upp grädden på nytt. Ta av kastrullen från värmen, lägg i gelatinbladen och rör tills de lösts upp.

5. Häll blandningen i 4 portionsformar, ca 8 cm i diameter. Låt svalna och ställ att stelna i kylskåp i ca 3 timmar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0