Lite trött och grinig...men hurtigt inlägg

Idag är jag sådär lite trött och grinig. Har precis kommit hem från gymmet och upptäckte där att jag har lite ont i foten som jag trampade snett på igår när jag var ute och sprang...ajajaja..men det var inte såå farligt så det är nog borta tills imorgon då det är löpning på schemat igen. Imorgon är det fartlek som gäller :) Kul men jobbigt
Enligt marathon.se är fartlek det här:

Här springer vi en bestämd totaltid, där vi "leker" med farten. Anpassa till terrängen och kör bitvis hårdare avsnitt där du håller långintervallfart. Beroende på vad som passar dig bäst, använd klocka eller förrändringarna i terrängen. Öka till exempel farten mellan två lyktstolpar, eller öka uppför en backe. Variera hur länge du håller fartökningen. De snabbare partierna kan variera mellan 20 sek upp till 6 minuter, välj själv. Mellan de hårdare farterna, joggar du lite saktare än distansfart och halva fartiden upp till lika lång tid som du körde fortare, eller helt enkelt så lång tid som du behöver för att vara redo för snabb löpning igen.

Om ni vill komma igång med löpning så kan jag varmt rekomendera marathons träningsprogram. Finns massor att välja på om man tex ska springa vårruset eller tjejmilen. Jag använder mig av tjejmilens träningsprogram även ifall jag inte ska springa tjejmilen men tycker 1 mil är ganska lagom att ha som mål.

Nu ska jag försöka sno ihop lite middag innan det blir slapp i soffan.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0